Pojęcie “sygnalista” (ang. “whistleblower”) określa osobę, która zgłasza zauważone przez nią w danej organizacji lub firmie nieprawidłowości. Dzięki temu osoba taka umożliwia przedsiębiorcy lub władzom instytucji wczesne zareagowanie na problemy i ewentualne zapobieżenie zaistnieniu podobnych sytuacji w przyszłości. Działa więc dla dobra organizacji, a nie na jej szkodę.
Sygnalistą może zostać pracownik danej firmy lub organizacji (stały lub tymczasowy), klient, partner biznesowy lub każda inna osoba, która była świadkiem nieprawidłowości.
Aby uzyskać status sygnalisty (a tym samym przysługującą mu obecnie ochronę), należy:
- mieć przekonanie oraz konkretne podstawy (w postaci faktów/dowodów), że zgłaszane informacje są prawdziwe i świadczą o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu organizacji;
- zgłosić nieprawidłowość;
- działać w dobrej wierze (tj. dla dobra publicznego ), a nie ze złych pobudek (np. chęci zemsty).
Zostaw komentarz